nedeľa 24. júna 2012

Pedagogická stratégia prezentácie obsahu školenia

Navrhujme zvoliť jeden z týchto dvoch všeobecných prístupy, resp. tieto dva prístupy kombinujeme:

A) Od konkrétneho k všeobecnému (príkladom je videokonferencia doc. Kesselovej):

  • začnete konkrétnou pedagogickou situáciou súvisiacou s konkrétnou metodikou pridelenou na daný deň
  • diskutujete s frekventantmi, ako ju riešia v praxi, pritom je vhodné hlasovať, aby sa prejavili všetci.
  • prejdete na konkrétnu metodiku; vy predstavíte jednotlivé časti metodiky a DT, ktoré budete využívať
  • frekventanti sú žiakmi; pracujú za počítačmi; riadia sa vašimi pokynmi a pracujú s učebnicou, kde je daná metodika. Vy tiež riešite danú metodiku na interaktívnej tabuli a je vhodné vyvolávať jednotlivých frekventantov, aby ukázali, ako to riešili na PC a aby ste mohli zhrnúť, čo ste urobili.
  • počas spoločného prechádzania metodiky si frekventanti naštudujú niektoré veci samostatne, niektoré poviete vy.
  • počas spoločného prechádzania metodiky by malo byť jasné, že moderná DT, nám dovoľuje spomenutú pedagogickú situáciu riešiť omnoho jednoduchšie, alebo vôbec riešiť, t.j. použitie danej DT je evidentne nevyhnutné
  • prejdete na všeobecné závery o danej DT a jej pedagogickom využití (vhodná je vlastná prezentácia)
  • urobíte spoločný záverečný brainstorming a na interaktívnej tabuli alebo pomocou e-hlasovania spisujete, v akých pedagogických situáciách sa dá daná DT ešte použiť

B) Od všeobecného ku konkrétnemu (príkladom je videokonferencia Mgr. Sabola):

  • začnete s diskusiou o danej technológií
  • diskutujete s frekventantmi, či danú technológiu už používajú v praxi, pritom je vhodné hlasovať, aby sa prejavili všetci. Vhodné je aj hlasovanie, akú majú prvotnú predstavu o danej technológií pre výučbu.
  • predstavíme všeobecne danú DT a jej pedagogické využitie (vhodná je vlastná prezentácia)
  • počas predstavovania je vhodné upozorniť na kapitoly učebníc, ktoré sa k danej DT vzťahujú
  • počas predstavovania je vhodné pracovať na interaktívnej tabuli
  • potom prejdete na konkrétne metodiky; frekventanti sú žiakmi; pracujú za počítačmi; riadia sa vašimi pokynmi a pracujú s učebnicou, kde je daná metodika. Vy tiež riešite danú metodiku na interaktívnej tabuli a je vhodné vyvolávať jednotlivých frekventantov, aby ukázali, ako to riešili na PC a aby ste mohli zhrnúť, čo ste urobili.
  • počas spoločného prechádzania metodiky si frekventanti naštudujú niektoré veci samostatne, niektoré poviete vy.
  • počas spoločného prechádzania metodiky by malo byť jasné, že moderná DT, nám dovoľuje spomenutú pedagogickú situáciu riešiť omnoho jednoduchšie, alebo vôbec riešiť, t.j. použitie danej DT je evidentne nevyhnutné
  • urobíte spoločný záverečný brainstorming a na interaktívnej tabuli alebo pomocou e-hlasovania spisujete, v akých pedagogických situáciách sa dá daná DT ešte použiť
  • hlasovaním získate spätnú väzbu, či sa prvotná predstava o použití danej DT zmenila, alebo nezmenila. Mala by sa posunúť k lepšiemu. Ak nie diskutujeme, v čom vidia frekventanti problém.

7 komentárov:

  1. Obidve stratégie sú účinné, len treba vybrať tú správnu na konkrétnu problematiku.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Súhlasím s Andrejkou, hoci mám bližší vzťah k stratégii doc.Kesselovej - od konkrétneho k všeobecnému.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Taktiež súhlasím. Bližšia košeľa ako kabát :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Obe stratégie využívam pri vyučovaní, zvolím si asi tú, ktorú budeme mať spracovanú formou našich blogov, t.j. využijem tú stratégiu, ktorú skupinka vyberie.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Teoreticky sa mi viac páči 1. teória, ale myslím si, že bežne pri vyučovaní asi častejšie využívam tú 2. teda najskôr trochu teórie a až potom precvičovanie na konkrétnych príkladoch.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Používam obe vo vyučovaní. V rámci pracovných listov pre žiakov uprednostňujem prvú - umožňuje používať divergentné úlohy (nemajú jednoznačnú odpoveď.)Pri skúšaní a hodnotení sú zase potrebnejšie konvergentné úlohy - jednoznačnejšie sa dajú ohodnotiť.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Vo vyučovaní používam obe stratégie, vyberám aj podľa predpokladu, či už žiaci majú s danou problematikou nejakú skúsenosť alebo nie.

    OdpovedaťOdstrániť