nedeľa 24. júna 2012

Kontrola a hodnotenie frekventantov

Počas januárového výročného stretnutia lektorov, garantov, koordinátorov, projektových manažérov sme na základe doterajšieho priebehu školení vo všetkých predmetoch došli k tomu, že veľa frekventantov zlyhalo na školeniach, prestalo odovzdávať online aktivity, neodovzdalo záverečnú prácu. Z toho dôvodu sa prijalo nasledovné opatrenie:

Počas školenia musí sám lektor striktne dodržiavať termíny a neustále kontrolovať, ako postupujú frekventanti v práci. Ak to nebude robiť, frekventanti nebudú systematickí v práci (napriek tomu, že sú to učitelia), bude to komplikovať hlavne život lektorovi (napr. bude musieť opravovať na viackrát, nebude vedieť uzavrieť jednotlivé aktivity) a nakoniec aj samotným frekventantom (nebudú schopní odovzdať veci načas, bude sa im to kopiť, vzniknú medzery v tom, čo majú robiť a nebudú to vedieť robiť).

Odporúčame preto taktiku "jemného tlaku do utorka":

  1. Lektor skontroluje po termíne v daný deň, kto odovzdal online aktivitu.
  2. Najlepšie je dať termín na splnenie úlohy v daný týždeň, ako bolo školenie a to na koniec víkendu, najlepšie nedeľa 20:00. Cez víkend by si frekventanti mali dokázať urobiť časový priestor pre to.
  3. Tomu, kto neodovzdal online aktivitu v termíne,  hneď v daný deň píše lektor slušný email (teda v čase v nedeľu od 20:00-21:00), alebo odkaz na sociálnej sieti (súkromne len jemu), čo sa stalo, či nedošlo k nejakým problémom, pretože nemáte jeho zadanie.
  4. Počkáte na odpoveď do druhého dňa (pondelok). Ak na druhý deň nemáte odpoveď, tak večer  okolo 20:00 hodine píšete SMS, čo sa stalo, že nemáte ani zadanie, a že ste písali email, nech sa na to pozrie.
  5. Počkáte na odpoveď do tretieho dňa (utorok). Ak na tretí deň od termínu nemáte stále odpoveď, tak večer okolo 20:00 hodine telefonujete danému človeku a vysvetlíte si, čo sa deje. Rozhovor neukončíte, pokiaľ nedostanete od frekventanta odpoveď, kedy to urobí.
  6. Ak ani tak neodpovedá, tak počkáte do ďalšieho školenia a osobne si ho cez prestávku zavoláte, a informujete sa, čo a deje. Pritom sa snažíte vysvetliť, že tým škodí len sebe. A že všetci máme veľa povinností, ale keď sa už dal na školenie a dostal za to techniku a zadarmo vedomosti, tak si musí nájsť čas. Ako lektorom vám totiž veľmi bude komplikovať to, že opravu online aktivít nemôžete urobiť naraz.
  7. Ak je však už po celom školení, t.j. po piatich školiacich dňoch a vtedy nijako nereaguje dotyčný na vašu komunikáciu, tak v žiadnom prípade to nenechajte len tak. Pošlite email na ELFU, alebo na garanta projektu (napr. Dr. Hanč). Tí použijú ďalšie páky, aby komunikácia začala.
  8. Lektor vždy po každom dni školenia oznámi frekventantom, že na ďalšie školenie 2-3 frekventanti budú požiadaní, aby prezentovali svoje online aktivity, čo bude tiež nútiť frekventantov k systematickosti.


15 komentárov:

  1. Taktika jemného tlaku znie dobre, treba veriť, že bude aj účinná.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som napríklad teraz na našom školení lektorov nedodržal túto taktiku, len polovičato. A doteraz nemáme hodnotenie všetkých konferencií. Keďže Vás lektorov veľmi potrebujeme, tak musíme na Vás milo.

      Mimochodom, ako je písané v siedmom bode, potom v prípade frekventanta ide už z našej strany taktika brutálneho nátlaku cez riaditeľa školy, s hrozbou odobratia notebooku, školských počítačov a zaplatenia všetkých nákladov za školenie.

      Odstrániť
  2. Velmi dobre, zasady jemneho tlaku mi pridu viac radikalnejsie ako jemne, ale asi na tom nieco bude. Nasi lektori v case, ked som bola frekventantka, takyto tlak nevyvijali. Niektori nam dali termin dokoncenia ulohy, niektori to nechali uplne free. Bolo to na nas, kedy chceme ukoncit s celym MVP. Asi ta nemali za ucitela, vsak:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Preto to jemneho tlaku do utorka je uvodzovkach.
      Tieto opatrenia som ja osobne nepouzival a z 11 mojich frekventantov 1 prestal fungovat a nakoniec sa uplne odmlcal, nedvihal telefony.
      Potom sme tlacili nan cez jeho riaditela atd., takze nakoniec sme ho dokopali k vysledku, ale bolo to neprijemne z oboch stran. Ale su taki lektori, kde aj 8 ucitelov prestane fungovat a vsetko robi na poslednu chvilu.
      Preto tlak z vasej strany musi byt, v ziadnom pripade sa nemozete spoliehat na autoritu, alebo systematickost prace ucitelov (su taki isti ako vasi ziaci). Vsetci sme rozlietani, takze lahko sa povinnosti odkladaju. Podla doterajsich statistik najhorsie su na tom prave slovencinari. Velke mnozstvo ucitelov nam nekonci vzdelavanie a my musime naplnit pocty v projekte.
      Co sa tyka striktnosti, plati to tak, ako v skole. Najprv je vhodne byt prisnejsi, a potom povolujete. Nikdy nie naopak, lebo potom to konci neprijemnymi konfliktnmi s niektorymi osobami.

      Odstrániť
  3. Ja mám skôr opačnú skúsenosť. Aktivity sme robili načas, ale modul končil a my sme ich ešte nemali vyhodnotené. Do takejto situácie by som v žiadnom prípade nechcela doviesť mojich frekventantov. Myslím, že prezentácie aktivít by mohli pomôcť, aby nebolo treba vyvíjať "brutálny" tlak.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mimochodom taktika jemného tlaku nie je brutálna. Iba sa slušne pýtate frekventanta niekoľko krát, čo sa deje s jeho zadaním. Brutálna je až fáza, keď to musíme riešiť cez jeho riaditeľa.

      Bohužial aj lektorov máme takých, ako píšeš. Ale tá tvoja skúsenosť je len z jednej skupiny, t.j. z cca 10 ľudí. Mnou napísané závery sú zo vzorky 2400 frekventantov.

      Ako som písal v pravidlách, lektor si vžiadnom prípade nesmie dovoliť neopravovať zadania. Inak sa všetko rozsype.
      Mimochodom mohla by si mi Janka povedať meno toho lektora, čo neopravoval zadania načas? Halás?

      Odstrániť
    2. Jožo, p. Halás učil v treťom module mňa i Veroniku a opravoval úlohy zo dňa na deň. V máji sme končili tretí modul a v auguste sme 4 obhajovali prácu. (Z 10 ľudí to nie je málo.)
      Chybou však bolo, že stretnutia tretieho modulu slovenčinárov boli v koncom apríla a v máji - všetci sme boli v skúšobných maturitných komisiách, všetci sme so žiakmi 4. ročníkov finišovali a uzatvárali známky, niektorí boli dokonca štvrtákom triedni učitelia. Kryl sa termín stretnutia s prvým maturitným týždňom...

      Odstrániť
  4. Uvidíme aké to bude v praxi, ale skúsenosti iných sa zídu.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Súhlasím s Jankou Záborskou - učitelia na školení sa dožadovali vyhodnotenia on-line aktivít a lektor s tým stále meškal, nikoho nepochválil, a pod. Bolo to demotivujúce. Rada by som úlohy svojim frekventantom opravila včas a verím, že ich to bude motivovať.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ak budete opravovať veci včas, bude to ideálne. Ak by sa Vám predsa len stalo, že nemôžete (lebo aj to sa môže stať). Stačí to slušne vopred oznámiť a jasne deklarovať dokedy je nový termín.

      Frekventanti musia vedieť, čo sa deje. Ak s nimi nekomunikujete, aj keď máte objektívne dôvody, opäť sa to obráti proti Vám. Preto aj malý odkaz s jasným termínom, čo zaberie 2 minútky času Vám výrazne uľahčí situáciu.

      Odstrániť
  6. Dúfam, že všetci frekventanti budú "uvedomelí", veď do štúdia MVP ich mal viesť predovšetkým vlastný záujem naučiť sa pracovať s modernou didaktickou technikou, ktorú využijú pri výučbe vlastných predmetov. Pevne verím, že to nebol len záujem frekventanta získať notebook a riaditeľa školy získať počítače a dataprojektor. Aj keď ani to nie je zanedbateľné. My na škole máme vlastne všetky PC z projektov Infovek, MVP a DVUI.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. A čo má lektor robiť, ak frekventant pokračuje vo vzdelávaní, ale nemá urobené úlohy z druhého modulu? (Kolegyňa už ukončila 3 modul, pracuje na práci a nemá dokončené ani úlohy z druhého modulu!!!)Kto kontroluje potom tie úlohy z predchádzajúcich modulov a kto je zodpovedný - lektor 2. modulu alebo nový lektor?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Toto je pravdepodobne chyba ELFY. Nemala v žiadnom prípade pustiť ďalej danú frekventantku. Ale nevidím pozadie, takže sa to ťažko hodnotí.

      Odstrániť
    2. Neviem, aké skúsenosti máš ty, ale v skupinách, ktoré poznám sú vždy minimálne traja, ktorí nemajú splnené úlohy z predchádzajúcich modulov. Bežné bolo, že "až" 2 mali úlohy splnené do nasledujúceho stretnutia. Preto zrejme ELFA nemá inú možnosť, ako pokračovať vo vzdelávaní. Ja plánujem počas prestávok prebrať "resty" v plnení úloh frekventantov a poradiť, či zopakovať im - "Ako na to?" Ale, kto má potom tie ich úlohy kontrolovať / hodnotiť?

      Odstrániť
  8. Metóda "jemného" tlaku je možno žiadúca, však sme dospelí ľudia. Len nie všetci sme rovnakí a neplatia na nás rovnaké metódy - tak ako aj u detí. Preto som vždy zástancom individuálneho prístupu. Hoci, nepopieram, vyžadovať plnenie úloh je nevyhnutné.

    OdpovedaťOdstrániť