nedeľa 24. júna 2012

1. deň školenia

Návrh, ako by mohlo vyzerať prvé školenie

Zoznam digitálnych technológií:

  • cieľ 1.dňa školenia: žiadna konkrétna technológia a jej použitie
  • nástroje 1.dňa školenia - interaktívna tabuľa, e-hlasovanie, prezentácia, multimédiá

Základná stratégia školenia: Dominantne - Od všeobecného ku konkrétnemu

Obsah školenia podľa portálu MVP:

Čo si mám vyskúšať pred týmto školením: všetky digitálne technológie, ktoré budú použité v rámci jednotlivých dní školení.

Čo si mám preštudovať, pozrieť pred týmto školením:
Zdroje z dištančného školenia
Z1 - Základné administratívne kroky lektora
Z2 - Učebnica A 3. modulu, spoločná časť
Z3 -  5. videokonferencia, Dr. Hanč, http://goo.gl/xO6wz
Z4 -  Základné pravidlá práce v projekte a záverečné práce (bude k tomu ešte videokonferencia, alebo materiál)

Zdroje z košického školenia http://goo.gl/vymRH
Z5 -  Základné info o MVP - práca s portálom,  Ing. Bulajčíková (video)
Z6 -  Koncepcia učebníc 3. modulu, doc. Kesselová (video a prezentácia)
Z7 -  Obsah a význam 3.modulu,  Dr. Hanč (video a prezentácia)
Z8 -  Dokument „Organizácia záverečných prác“, ktorý je k dispozícii na portáli v menu Záverečná práca a skúška/Pokyny a Dokumenty.

Čo si mám pripraviť na školenie:

  • Otázky na E-hlasovanie
  • Prezentácie k jednotlivým blokom
  • Elektronický zoznam liniek k prezentovanému e-obsahu pre rýchle otvorenie

Časový rozsah školenia: 9:00 - 15:30 (6 hodinové školenie a polhodinová obedňajšia prestávka)

Časový harmonogram činností:

9:00-12:00 Prvý blok školenia

9:00-9:45  Otvorenie školenia a administratívna činnosť
Aktivita lektora  
Lektor privíta frekventantov, otvorí školenie 3.modulu (čaká nás dnes prvé školenie 3. modulu zložené z dvoch blokov), predstaví sa. Súčasne kontinuálne vykonáva administratívnu činnosť (Z1, Z5). V “pauzách” fotografuje skupinu, pričom na fotkách sú aj plagáty projektu, on, skupina) . Takisto rozdá učebné materiály

Spoločná aktivita
Zoznamovanie sa. Každý z frekventantov sa predstaví (meno, z akej školy pochádza, čo učí, ako dlho učí). Na základe požiadavky lektora, frekventanti prejdú na internetovú stránku Google formulára, kde elektronicky odovzdajú  svoje osobné údaje, email, mobil pre potreby komunikácie s lektorom. Vybraný účastník môže skupinu alebo lektora odfotografovať.

Požadovaný výstup aktivít:

  • Zoznámenie sa všetkých a zozbieranie kontaktných údajov
  • lektor vytlačil všetky papiere (časť z nich založí do záznamov, časť odovzdá frekventantom), rozdá učebné materiály
  • fotografie ako dokumentácia zo školenia

9:30-9:45 časová rezerva

9:45-10:45  Predstavenie myšlienok spoločnej učebnice A. - Premena školy, premena triedy
Aktivita lektora (DT- prezentácia, IT)
Lektor predstaví stručne program školenia 3.modulu (frekventantov čaká 5 školiacich dní, ku každému dňu povie jednu, dve vety, pričom môže mať pripravenú jednu snímku prezentácie o programe 5 dní - viď portál MVP), Potom prejde na predstavenie dnešnej témy: Premena školy, triedy, môjho predmetu.

Spoločná aktivita (DT - Polleverywhere, IT)

  • Lektor pripraví frekventantov na diskusiu o tom, čo je to moderná škola, ako si ju predstavovať. Dá hlasovať na otázku, ktorej výsledkom bude slovné mračno: Čo pre Vás znamená moderná škola? Napíšte päť slov, ktoré ju podľa vás najviac charakterizujú. Pritom dá pokyn, že slová by mali byť s diakritikou, v prvom páde jednotného čísla.
  • Po hlasovaní sprístupní výsledky hlasovania a okomentuje slovné mračno a predstavy kolegov. Nehodnotí hlasovanie. Hodnotiť budú všetci spoločne na konci tohto dňa školenia.

Aktivita lektora (DT-prezentácia, IT, multimédiá)
Lektor prezentuje počas cca 45 minút základné myšlienky kapitoly Premena školy spoločnej učebnice (Z2), pričom využíva prezentáciu s multimédiami. Prezentáciu môže viesť aj ako výklad, pričom tento výklad oživuje autentickými otázkami, čo si frekventanti myslia, dopĺňa e-obsahom. Čerpá pritom okrem zdroja Z2 aj zo zdroja Z3.

Požadovaný výstup aktivít
Frekventanti by mali zoznámiť sa so základnými ideami: Prečo sa škola musí zmeniť - kvôli digitálnej spoločnosti a novým kompetenciám, ktoré žiada (kap. 1.1), kvôli hlbšiemu porozumeniu toho, ako sa učíme, poznávame tento svet, aby bolo vyučovanie efektívnejšie a úspešnejšie (kap. 1.2).  Dištančne by si mali frekventanti preštudovať určite kapitolu 1.2.7

10:30-10:45 krátka prestávka na občerstvenie aj s časovou rezervou
Využitie prestávky na kopírovanie fotografií zo školenia na portál

10:45-12:00 Premena triedy - Projektové vyučovanie a hodnotiace portfólio ako konkrétna ukážka
Aktivita frekventantov
Počas nasledujúcich 30 minút si frekventanti samostatne preštudujú str. 117-125, str. 134-148 učebnice tretieho modulu a do wordu (Google dokumentu) si pripravia odpovede na nasledujúce otázky:

  • Úloha č.1 . Spíšte kľúčové etapy projektového vyučovania. Zamyslite sa nad konkrétnymi témami projektov na výučbu SJL.
  • Úloha č. 2:  Vysvetlite, čo je to hodnotiace portfólio. Zamyslite sa nad kladmi a zápormi.

Spoločná aktivita
Lektor spolu s frekventantmi v diskusii prejde odpovede k daným otázkam, pričom na interaktívnej tabuli spolu frekventanti spíšu konkrétne príklady projektov a klady a zápory portfólia. Lektor sa tiež pýta a diskutuje o tom, či niekto má niekto skúsenosti s takouto formou vyučovania a hodnotenia.

11:45-12:00 časová rezerva.

12:00-12:30 Obedňajšia prestávka

12:30-15:30 Druhý blok školenia

12:30-14:00 Predstavenie myšlienok spoločnej učebnice B. - Premena môjho predmetu
Aktivita lektora (DT- prezentácia, IT)
Lektor predstaví stručne pokračovanie dnešného školenia: Premena môjho predmetu - koncepcia druhej učebnice 3.modulu - učebnice B.

Spoločná aktivita (DT - Google formuláre, IT)
  • Lektor pripraví frekventantov na diskusiu o tom, do akej miery by mali byť DT v predmete SJL. Dáva hlasovať cez Google fomuláre otázku s výberom viacerých odpovedí: Ktoré z  moderných digitálnych technológií z 1. a 2. modulu aktívne využívate na hodinách SJL? Frekventanti si do prehliadača vpíšu skratku formulára a hlasujú, pričom môžu zaškrtnúť viacero odpovedí.
  • Lektor ukáže výsledky hlasovania a skomentuje ich, čo nám vyšlo najviac a spolu s frekventantmi diskutuje o tom, ktoré z týchto technológií, čo boli na školení doteraz máte na škole a o čom môžete len snívať.

Aktivita lektora (DT- prezentácia, IT)
Z diskusie lektor prechádza na poslednú časť dnešného školenia, s otázkou: Pozeráme sa na IKT a vyučovanie slovenského jazyka ako módne partnerstvo z donútenia alebo prirodzenú a užitočnú symbiózu?
V približne 45 minútovej prezentácii lektor predstaví využitie IKT z dvoch pohľadov. V jednom čerpá zo zdroja Z6 (video a prezentácia) a snaží sa objasniť odpovede na vyššie zadanú otázku.
V druhom pohľade ukončí pedagogickú časť školenia a to tým, že stručne predstaví na záver základný cieľ  MVP projektu: DT nie sú cieľom, ale prostriedkom na dosiahnutie digitálnej gramotnosti ako jednej z kľúčových kompetecií 21.storočia. Preto predstaví krátko, čo je to digitálna gramotnosť a ako sa má rozvíjať na SJL a že tomu bola podriadená koncepcia učebníc B pre SŠ a ZŠ. Pritom čerpá zo zdroja Z7 (video a prezentácia).

Aktivita frekventantov
Frekventanti elektronicky zhodnotia školenie hlasovaním cez Google formulár, ktorý má tieto otázky:
  1. Aký ste mali pocit z dnešného školenia: veľmi dobrý, dobrý, neutrálny, zlý, veľmi zlý
  2. Čo mi dalo dnešné školenie: veľa, skôr viac ako menej, skôr menej ako viac, málo
  3. Slovné hodnotenie - Najdôležitejšia myšlienka
  4. Čo mu ste najmenej rozumeli, alebo čo by ste potrebovali viac vysvetliť
  5. Otázka, čo by ste sa spýtali

13:30-14:00- časová rezerva

13:45-14:00 - prestávka, Kopírovanie fotografií zo školenia na portál

14:00-15:30 Pravidlá práce počas školenia
Spoločná aktivita
V tejto aktivite lektor na IT a frekventanti na počítačoch sa prihlásia na portál  modernizaciavzdelavania.sk, pozrú si prvú online aktivitu dištančnej časti vzdelávania:
Názov aktivity: A1 Pojem modernej školy
Zadanie aktivity :Urobte syntézu poznatkov z úvodnej časti učebnice pre 3. modul vzdelávania vo forme charakteristiky na tému Moderná škola 21. storočia. Uplatnite kritický prístup k téme, pomenujte výhody aj riziká spojené s využitím moderných informačných a komunikačných technológií vo vyučovaní. Argumentujte. Rozsah 2 s. A4.

Pravidlá práce, komunikácie. V tomto okamihu lektor vysvetlí základné a jasné pravidlá práce na projekte, na portáli, dodržiavania termínov, komunikácie v prípade nejasností a problémov (zdroj Z4, Z5). Lektor upozorní frekventantov, že nedodržiavanie vytvorí nepohodu hlavne u samotných frekventantov, pretože zaostávanie bude viesť k nestíhaniu a k zabúdaniu vecí a tak dôjde ešte k väčšiemu sklzu. Lektor oznámi frekventantom, že na ďalšie školenie 2-3 frekventanti budú požiadaní, aby prezentovali svoje online aktivity, čo bude nútiť frekventantov k systematickosti.

Záverečná práca. Okrem zadaní musia frekventanti napísať záverečnú prácu. Lektor podá na tomto školení v krátkej prezentácii prvé informácie k písaniu záverečnej práce (Zdroj Z4). Frekventanti sa musia oboznámiť so zdrojom Z8. Lektor odpovedá na prípadné otázky frekventantov.

Doplnková spoločná aktivita
V prípade časovej rezervy, ak lektor bude chcieť komunikovať cez portál MVP s frekventatmi, tak vysvetlí si spôsoby, ako môžu komunikovať. Ak cez sociálnu sieť (toto veľmi odporúčam), tak spoločne si skupina s lektorom rozbehnú účty na Google+, urobia si spoločný krúžok a vyskúšajú si komunikáciu cez Google+.

Doplnková samostatná aktivita
V prípade časovej rezervy môžu frekventanti pracovať na svojej prvej online aktivite. V žiadnom prípade nesmú frekventanti odísť skôr ako po 6,5 hodine od začiatku školenia, v tomto prípade o 15:30. Chodia pravidelné neplánované kontroly, a nesplnenie povinností môže mať anuláciu mzdy a tohto školenia pre lektora aj frekventantov.

15:00-15:20 časová rezerva

15:20 - 15:30 Vypnutie počítačov a digitálnej techniky

15:30 Koniec školenia a odchod frekventantov

15:30-15:45 Odovzdanie miestnosti a odchod lektora

13 komentárov:

  1. Výborne spracované,prehľadné, presná osnova školenia.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Áno, podľa tohoto si viem predstaviť harmonogram činnosti prvý deň, keď sa tak stane a vyskúšam to aj v praxi, dopíšem sem ďalší komentár, teória je jedna vec a prax druha, ale toto poradie je dôležité ako prvé kroky, keď sa učíme chodiť.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Prehľadné. Postupné kroky s časovým harmonogramom. Ak si podobným spôsobom spracujeme všetky prezenčné stretnutia, naozaj nám to pomôže.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Super spracované. Súhlasím s Ankou.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Ďakujeme Ti, Jožko, že si to takto pekne spracoval a máme vzor, ako to urobiť. Hoci nie vždy všetko vyjde vzorovo, aspoň máme métu, ktorú by sme mali dosiahnuť.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Na školení je vhodné použiť rovno tento príspevok na blogu, alebo svoj blog. Je vhodné mať ho stále otvorený, aby ste vedeli, v ktorej časti školenia ste, a čo máte robiť. Vôbec neprekáža, ak to vidia dokonca frekventanti, aj oni sú potom viac zorientovaní.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Erika . Nechtiac som zmazal tvoj komentár, takže ho uverejňujem ja:

    Ďakujeme za pekne spracovanú osnovu, už si to len vytlačiť a použiť pri príprave, aj na školení.

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Výborne spracované - presne takto prebiehalo naše školenie v Nitre.
    Ja som už tam pri výklade lektora vo svojej učebnici Premena školy označovala v kapitole 1.1.3 tie technológie, ktoré poznám (sama som cez ne prešla) a toto by som dala urobiť individuálne aj svojim frekventantom.Lepšie si tak uvedomujú, že či chceme alebo nie (či ich používame alebo nie), IKT sú každodennou súčasťou nášho života.
    A ešte jedna vec- prekopírujem si Tvoj blog do môjho (aby som tu niečo nezbabrala) a pokúsim sa prepojiť niektoré tvoje odkazy s tvojimi videami (návodmi) v našom súbore Školenie lektorov SJL MVP, aby som to nemusela hladať. Uvidím?!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Treba vyskúšať každý dobrý nápad. Ale videá uvidia len tí, ktorým som to dal zdieľať, teda len ty. Nikto z frekventantov.

      Odstrániť
    2. To je jasné, ale v prípade potreby môžem prostredníctvom interaktívnej tabule prezentáciu / video pustiť a komentovať ho, diskutovať o ňom. Tam to pôjde, nie?

      Odstrániť
    3. Samozrejme, že ty a všetci lektori videá môžu používať. Teda aj na interaktívnej tabuli v školiacom stredisku.

      Odstrániť
  9. Výborne spracované. Neviem si predstaviť, že by som vzdelávala bez takejto alebo podobne zostavenej osnovy.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Táto osnova zatiaľ nebola vyskúšaná so slovenčinármi v praxi, takže berte ju ako prvý návrh. Verím, že po vašich praktických skúsenostiach sa ešte upraví do finálneho tvaru vyhovujúceho skutočnému školeniu.

      Odstrániť